Selecteer een pagina

Bestaande klanten en contentmarketing

3 september 2019

Om de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten zetten steeds meer bedrijven social media in. Naast een grotere naamsbekendheid wordt social media ook gebruikt om in contact te blijven met klanten. De inzet van social media kanalen is een bekende vorm van contentmarketing. Heb jij eerst nagedacht over social media strategie? Waar wil je op focussen? Op bestaande klanten, nieuwe klanten of allebei? Meer weten over bestaande klanten en contentmarketing? Lees dan snel verder!

Content en klanttevredenheid

Wanneer je van start gaat met contentmarketing is het belangrijk dat je eerst nadenkt over een contentstrategie voor zowel nieuwe- en bestaande klanten. Veel bedrijven leggen de focus op het binnenhalen van nieuwe klanten en hebben hierdoor minder aandacht voor bestaande klanten. Uit onderzoek blijkt dat bestaande klanten verantwoordelijk zijn voor 80% van de omzet. Wanneer je content gaat creëren om nieuwe klanten aan te trekken is het dus belangrijk dat deze niet tegen het zere been is van bestaande klanten. Want het binnenhalen van nieuwe klant zorgt alleen voor groei wanneer je ook bestaande klanten binnenboord weet te houden.

Voorbeeld: Groei realiseren in het aantal leden op de sportschool

Nieuwe leden die zich inschrijven ontvangen de eerste 3 maanden 50% korting op het lidmaatschap. Een mooi aanbod om nieuwe leden aan te trekken, maar hoe komt deze kortingsactie over op bestaande leden die al jarenlang het volledige bedrag betalen? Natuurlijk zeggen we niet dat je nooit meer moet doen aan kortingsacties. Maar denk ook altijd na bij het publiceren van content hoe bestaande klanten een bericht ontvangen.

Bestaande klanten als ambassadeur

Bestaande klanten die tevreden zijn vertellen graag over je bedrijf en halen nieuwe klanten voor je binnen zonder dat hier een kortingsactie voor nodig is. Vergeet niet om bestaande klanten die nieuwe klanten aanbrengen te belonen. Wanneer je dit niet doet is de kans groot dat een klanten steeds optreden als ambassadeur. Geef bijvoorbeeld een bestaande- en nieuwe klant die mooie sporttas of korting cadeau.

Een bestaande klant is goud waard

De kans is groot dat bestaande klanten op de lange termijn leiden tot meer omzet. Waarom? Omdat bestaande klanten steeds meer bekend raken met de mogelijkheden die je te bieden hebt. Daarnaast is een bestaande klant sneller bereid om meerdere diensten af te nemen wanneer je het vertrouwen hebt gewonnen.

Voordat je aan de slag gaat met het creëren en publiceren van content is het belangrijk om vooraf een contentstrategie te bepalen. Denk bij het opzetten van een nieuwe campagne na over de mogelijk (negatieve) gevolgen voor andere campagnes. Contentmarketing is niet alleen nadenken over één campagne en het behalen van een doelstelling. Het is belangrijk dat je bij contentmarketing nadenkt over de mogelijke gevolgen voor het bedrijf.

Meer tips?

Samen kijken hoe je bestaande klanten tevreden kunt houden met contentmarketing of content laten schrijven door WeCreateContent? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via onderstaand contactformulier voor nog meer tips en een kop koffie.

Neem vrijblijvend contact op

Zichtbaar worden is de eerste stap, zichtbaar blijven is nog veel belangrijker! Door het creëren van unieke content zorg ik ervoor dat bedrijven top of mind blijven bij de doelgroep zodat onze klanten zich kunnen focussen op bijvoorbeeld het binnenhalen van nieuwe klanten of genereren van nieuwe omzet bij bestaande klanten. 

Wesley Jacobs

Founder WeCreateContent.

5 + 12 =